Picture2 1 1

آسانسور در حقيقت یک وسیله حمل و نقل بین طبقاتی است که به صورت عمودی، ارتفاعی را طی می نماید. این محصول بر اساس نوع خود، ظرفیت های مختلفی دارد. تجهیز اغلب مجتمع های آپارتمانی به آسانسور سبب شده تا شرکت های زیادی در سراسر کشور سرویس آن را انجام دهند. سرویس آسانسور بسیار مهم بوده و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

اما باید به این نکته دقت نمود که سرویس آسانسور شامل چیست و چه نکاتی در آن لحاظ می گردد. تکنسین های سرویس کار اغلب با رعایت نکات ایمنی، تمام بخش های یک آسانسور را بررسی می کنند. قطعات متحرک و سیستم الکترونیکی یک آسانسور، از جمله بخش های مهم آن به شمار می روند که در سرویس کاری باید چک شوند. اما وضعیت کابین و سیستم ایمنی نیز از جمله موارد مهم در سرویس آسانسور می باشند. هر یک از موارد ذکر شده خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود که به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت.

Picture1 2 2

سرویس آسانسور به چه صورت باید انجام گیرد؟

بر خلاف عقاید عامه مردم که نصب آسانسور سخت ترین بخش آن است، باید گفت که حفظ و نگهداری آن مهم ترین و دشوارترین کار در راستای استفاده از آسانسور می باشد. تکنسین های نصب آسانسور معمولا پس از پایان کار نصب و اطمینان از عملکرد آن، به مالک یا مدیر ساختمان توصیه می کنند تا سرویس دوره ای آن را مرتب انجام دهند.

از آنجا که میزان استفاده اهالی سازه از آسانسور، سبب افزایش استهلاک و کاهش قدرت آن می شود، بازه سرویس آن باید زمان کوتاه تری باشد. هر چند به صورت عامه، سرویس آسانسور به صورت ماهیانه انجام می گیرد و سرویس کار در هر ماه، یک روز مشخص را به تعمیر و بازرسی از آسانسور اختصاص می دهد. افزایش زمان بین هر سرویس می تواند سبب کاهش راندمان آسانسور و یا آسیب به آن شود.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور در تهران

سرویس آسانسور چه مواردی را شامل می شود؟

در سرویس آسانسور باید موارد مشخصی توسط سرویس کار بررسی شده و در صورت عدم عملکرد مناسب، تعویض یا تعمیر گردد. بنابراین سرویس آسانسور علاوه بر چک کردن اجزای آن، شامل تعمیرات نیز می گردد. اما به طور کلی در سرویس آسانسور موارد زیر بررسی می شود:

  • مسیر حرکت آسانسور : تکنسین سرویس کار باید با قرار گرفتن بر روی کابین، از نحوه حرکت کابین و مسیر حرکت آن اطمينان حاصل نماید. وجود یک ضعف کوچک در مسیر حرکت آسانسور می تواند به قیمت جان سر نشینان آن تمام شود.
  • عملکرد درب ها : نحوه باز و بسته شدن درب ها بسیار مهم است. در صورت عدم عملکرد این بخش از آسانسور، ممکن است حرکت آن دچار اختلال گردد. همچنين در صورت درست کار نکردن درب ها، امکان بروز حادثه جانی برای سر نشینان آن وجود دارد.
  • ارتباط تلفنی : امکان تماس اضطراری در مواقع حساس در برخی از آسانسورها وجود دارد. اما تمام آسانسورها مجهز به زنگ هشدار می باشند که در صورت حبس شدن در آن، می توان افراد خارج از آسانسور را به این وسیله مطلع نمود. در سرویس ماهانه باید این گزینه بررسی گردد.
  • سرعت : سرعت حرکت، تعیین کننده مدت زمان مورد نیاز برای طی شدن یک طبقه است. اما این امر به آن معنا نیست که افزایش سرعت می تواند مطلوب باشد. در صورت افزایش سرعت بیش از حد مجاز، ممکن است باعث اتفاقات زیادی نظیر عدم ترمز شدن آسانسور، آسیب به سر نشینان، عدم فرمان پذیری آسانسور و… شود. بنابراین بررسی سرعت مطمئنه برای آسانسور در سرویس ماهیانه ضروریست.
  • روغن کاری : سرویس کار باید ریل ها، قطعات متحرک و… را به صورت ماهیانه روغن کاری نماید تا روان کار کند.
  • چک کردن قطعات : تکنسین موظف است تا علاوه بر موتورخانه، چرخ دنده ها، ترمزها، جعبه فرمان، عملکرد کلیدهای فرمان و… را نیز بررسی نموده و عیوب ممکن را رفع کند.

هزینه سرویس آسانسور چقدر است؟

مبلغ سرویس ماهیانه آسانسور به عوامل زیادی بستگی دارد. تعداد طبقات مهم ترین عامل در قیمت سرویس آسانسور است. اما رفع نقایص خارج از برنامه، تعویض قطعه، تعمیر قطعات و افزایش بخش های جانبی به آسانسور می تواند بر مقدار نهایی هزینه سرویس بیافزاید. ساکنین یک ساختمان باید مبلغ کل را تقسيم بر تعداد واحدهای سازه نمایند تا سهم هر خانوار مشخص گردد.

حتما مشاهده کنید: نرخ سرویس و نگهداری آسانسور

What Does Elevattor Service Consist 1

کلام پایانی

همان طور که پیش از این گفته شد، سرویس آسانسور باید به صورت مرتب و مداوم صورت گیرد تا عملکرد آن بهبود بخشد. اما سوال مهم این است که سرویس آسانسور شامل چیست؟ در سرویس آسانسور باید ابتدا ایمنی آسانسور بررسی گردد. سپس بخش های مکانیکی و الکترونیکی آن چک شود. روغن کاری و روان کاری آسانسور از دیگر موارد مهم در سرویس ماهیانه آن می باشد. ترمزها، ریل ها، چرخ دنده ها و تمام قسمت های متحرک آسانسور باید به دقت بررسی شده و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *