تعمیر آرام بند درب آسانسور

تعمیر آرام بند درب آسانسور


یک قطعه مهم در درب آسانسور لولایی، دیکتاتور یا آرام بند است؛ این وسیله از بسته شدن شدید درب آسانسور جلوگیری می‌کند. آرام بند یک قطعه مکانیکی هیدرولیکی بوده و نوعی قطعه استهلاکی محسوب می‌شود. این وسیله با گذشت زمان عملکرد خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می کند. در این مطلب به توضیح مراحل تعمیر آرام بند درب آسانسور می پردازیم.

 

اگر دارای قرار داد سرویس آسانسور باشید تعمیر آرام بند هزینه ای ندارد . 

 

موارد مهم برای تعمیر آرام بند درب آسانسور

آرام بند درب آسانسور که وظیفه باز و بسته کردن درب آسانسور را بر عهده دارد. در موارد مختلفی دیکتاتور درب آسانسور نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می شویم.

1.فرسودگی آرام بند

آرام‌بندهای درب آسانسور در طول زمان به دلیل استفاده مداوم و فرسایش دچار کاهش عملکرد می شوند و باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن‌ها اقدام کرد.

2.خرابی قطعات

در هنگام تعمیر دیکتاتور درب آسانسور باید توجه کرد که این وسیله خود از قطعات مختلفی مثل موتور آرامبند، دیسک ترمز و میل لوله تشکیل شده است و در صورت خرابی آرامبند باید این قطعات نیز بررسی شوند.

3.نقص در تنظیمات

خرابی و عملکرد نادرست آرام‌بند می‌تواند ناشی از ناسازگاری تنظیمات دیکتاتور با آسانسور باشد؛ در این صورت باید دوباره تنظیمات آرام بند را انجام داد.

4.سایر مشکلات فنی

مشکلات فنی آسانسور شامل نوسانات جریان برق، خرابی سیستم کنترل و خرابی قطعات داخلی آرامبند است. همه اختلالات به وجود آمده می‌تواند عملکرد درست دیکتاتور را تحت تاثیر قرار دهد و در این صورت نیاز به تعمیر آرام بند درب آسانسور ضروری خواهد بود.

حتما مشاهده کنید: علت باز نشدن درب آسانسور

تعمیر دیکتاتور درب آسانسور
تعمیر دیکتاتور درب آسانسور

حتما مشاهده کنید: سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران

نکات ایمنی برای تعمیر دیکتاتور درب آسانسور

رعایت نکات ایمنی در هنگام ارائه خدمات نگهداری آسانسور مثل تعمیر دیکتاتور درب آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار می تواند از وقوع حوادث و آسیب‌های مالی و جای جلوگیری کند.

  • استفاده از تجهیزات ایمنی

برای به حداقل رسیدن خطرات و پیشگیری از حوادث استفاده از کلاه، دستکش، کفش و عینک هنگام تعمیر آرام بند درب آسانسور ضروری است.

  • قطع برق و قفل درب

قبل از انجام هر گونه تعمیر در آسانسور حتما از قطع بودن برق  و قفل درب‌های آسانسور اطمینان حاصل کنید.

  • رعایت تمیزی و نظافت آسانسور

در زمان تعمیر دیکتاتور درب آسانسور باید اطراف آرام بند را از تمام اشیاء مثل چراغ و سیم خالی کرد تا احتمال بروز هر اشتباهی را کاهش داد.

  • آموزش و آگاهی افراد

در زمان تعمیر آرام بند باید تمام افراد را از موضوع مطلع کرد تا از خطرات آگاه شوند؛ همچنین باید تعویض و تعمیر دیکتاتور توسط  متخصص انجام شود.

  • نظارت و همکاری در تعمیر آرامبند

در هنگام تعمیر دیکتاتور درب آسانسور باید همکار یا مهندس ناظر حضور داشته باشد؛ در این حالت اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد واکنش بهتری صورت خواهد گرفت.

  • تست و تایید دیکتاتور

تست ایمنی از مراحل آخر تعویض و تعمیر آرام بند درب آسانسور است تا درمورد نحوه باز و بسته شدن درب اطمینان حاصل شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *